Szkoła Podstawowa nr 4 w Dębicy

Jak rozpoznać stres?

Witam Was moi Drodzy!

Na dziś przygotowałam trochę niezbędnej wiedzy dotyczącej stresu. Na początku, chciałabym Wam wyjaśnić, co to jest właściwie ten stres. Może przytoczę w tym miejscu dwie definicje: 
stres – relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie (Charles Spielberger).
stres – nieswoista reakcja organizmu na wszelkie stawiane mu żądania (Hans Selye).

Skutki  zbyt wysokiego poziomu stresu:

- ogólne fizyczne napięcie ciała, które może objawiać się podwyższonym ciśnieniem krwi, niestrawnością i burczeniem w żołądku, suchością w ustach, wzmożonym poceniem się, dreszczami, uczuciem słabości; 
- zaburzenia koordynacji;
- zwolniony refleks;
- lęk i zamęt w głowie;
- niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia.

Skutki nudy, czyli zbyt niskiego poziomu stresu:

- poczucie znudzenia i bezużyteczności; 
- brak zainteresowania i zaangażowania, odpływ energii; 
- depresja; 
- przekonanie, że wszystko jest bez sensu;
- urastanie prostych prac do ogromnych zadań.

Skutki optymalnego poziomu stresu:

- odprężenie fizyczne i jednoczesny przypływ energii; 
- świadomość dobrej formy i właściwego funkcjonowania; 
- wyostrzona uwaga, wiara w siebie; 
- szybki refleks; 
- zainteresowanie, zaangażowanie, łatwość realizacji zadań.

Oznaki stresu:

Sfera fizjologii - bladość, pocenie się, przyspieszone bicie serca, napięcie mięśni, dyszenie, zmiany ciśnienia krwi, odpływ krwi do mięśni, suchość w ustach i gardle, częste oddawanie moczu, ból pleców, szyi i innych części ciała, zaburzenia menstruacji u kobiet, niestrawność, bóle głowy, częste przeziębienia i inne pospolite dolegliwości, bezsenność.

Sfera sprawności myślenia - luki w pamięci, zapominanie, niemożność skoncentrowania się, ogólny brak zainteresowań, obsesyjne trzymanie się pewnych pomysłów.

Sfera emocji -  lęk, rozdrażnienie, depresja, zamykanie się w sobie, nerwowość, złość, zakłopotanie.

Sfera zachowań -trudności z mówieniem, impulsywność, drżenie, tiki nerwowe, wysoki i nerwowy śmiech, zgrzytanie zębami, częstsze uleganie wypadkom, intensywne palenie papierosów, picie dużych ilości alkoholu, nieuzasadnione zażywanie leków, zmiany w odżywianiu, pojawienie się innych nerwowych zachowań.

Sfera filozofii życiowej -bezradność, kwestionowanie wartości, bezosobowe podejście do wykonywanych zadań.

 Materiały pochodząz: Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe [oprac. Alicja Kobiałka ; tł. Milena Bida]

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szereg wskazówek m.in. jak chronić własne zdrowie psychiczne podczas epidemii. Gorąco polecam opracowanie: "Ochrona zdrowia psychicznego"

Zachęcam Was również do przeczytania bardzo ciekawego artykułu o radzeniu sobie ze stresem w czasie pandemii koronawirusa : "Koronawirus. Jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemii?"

Rekomenduję Wam również tekst  pt. "Uczucie pustki i samotności u dzieci"

Jak obniżyć napięcie emocjonalne? Okazuje się, że ogromne znaczenie odgrywa... poczucie humoru. Prawie wszystko o korzyściach terapii śmiechem znajdziecie w artykule pt. "Śmiech - silny lek dostępny bez recepty"

 Dużo było już na temat stresu, więc teraz coś na odstresowanie. Wszyscy wiemy, że zwierzęta i przyroda mają zbawienny wpływ na naszą kondycję psychiczną, dlatego zapraszam do odwiedzenia stron internetowych z ciekawymi Quizami dla dzieci. Oto one:

- Rozpoznasz zwierzęta po oczach?

 - Quizy przyrodniczne

 - Ciekawostki dla dzieci 

 - Rekordziści w świecie przyrody. Quizy

- Szalone liczby. Quizy dla dzieci

 - Życie na wsi - quiz dla dzieci

Do następnego spotkania

Renata Kut – Piątek
pedagog szkolna