Szkoła Podstawowa nr 4 w Dębicy
Jak rozpoznać stres?
Witam Was moi Drodzy!
Na dziś przygotowałam trochę niezbędnej wiedzy dotyczącej stresu. Na początku, chciałabym Wam wyjaśnić, co to jest właściwie ten stres. Może przytoczę w tym miejscu dwie definicje:
stres – relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie (Charles Spielberger).
stres – nieswoista reakcja organizmu na wszelkie stawiane mu żądania (Hans Selye).
Skutki zbyt wysokiego poziomu stresu:
- ogólne fizyczne napięcie ciała, które może objawiać się podwyższonym ciśnieniem krwi, niestrawnością i burczeniem w żołądku, suchością w ustach, wzmożonym poceniem się, dreszczami, uczuciem słabości;
- zaburzenia koordynacji;
- zwolniony refleks;
- lęk i zamęt w głowie;
- niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia.
Skutki nudy, czyli zbyt niskiego poziomu stresu:
- poczucie znudzenia i bezużyteczności;
- brak zainteresowania i zaangażowania, odpływ energii;
- depresja;
- przekonanie, że wszystko jest bez sensu;
- urastanie prostych prac do ogromnych zadań.
Skutki optymalnego poziomu stresu:
- odprężenie fizyczne i jednoczesny przypływ energii;
- świadomość dobrej formy i właściwego funkcjonowania;
- wyostrzona uwaga, wiara w siebie;
- szybki refleks;
- zainteresowanie, zaangażowanie, łatwość realizacji zadań.
Oznaki stresu:
Sfera fizjologii - bladość, pocenie się, przyspieszone bicie serca, napięcie mięśni, dyszenie, zmiany ciśnienia krwi, odpływ krwi do mięśni, suchość w ustach i gardle, częste oddawanie moczu, ból pleców, szyi i innych części ciała, zaburzenia menstruacji u kobiet, niestrawność, bóle głowy, częste przeziębienia i inne pospolite dolegliwości, bezsenność.
Sfera sprawności myślenia - luki w pamięci, zapominanie, niemożność skoncentrowania się, ogólny brak zainteresowań, obsesyjne trzymanie się pewnych pomysłów.
Sfera emocji - lęk, rozdrażnienie, depresja, zamykanie się w sobie, nerwowość, złość, zakłopotanie.
Sfera zachowań -trudności z mówieniem, impulsywność, drżenie, tiki nerwowe, wysoki i nerwowy śmiech, zgrzytanie zębami, częstsze uleganie wypadkom, intensywne palenie papierosów, picie dużych ilości alkoholu, nieuzasadnione zażywanie leków, zmiany w odżywianiu, pojawienie się innych nerwowych zachowań.
Sfera filozofii życiowej -bezradność, kwestionowanie wartości, bezosobowe podejście do wykonywanych zadań.
Materiały pochodząz: Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne): program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe [oprac. Alicja Kobiałka ; tł. Milena Bida]
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szereg wskazówek m.in. jak chronić własne zdrowie psychiczne podczas epidemii. Gorąco polecam opracowanie: "Ochrona zdrowia psychicznego"
Zachęcam Was również do przeczytania bardzo ciekawego artykułu o radzeniu sobie ze stresem w czasie pandemii koronawirusa : "Koronawirus. Jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemii?"
Rekomenduję Wam również tekst pt. "Uczucie pustki i samotności u dzieci"
Jak obniżyć napięcie emocjonalne? Okazuje się, że ogromne znaczenie odgrywa... poczucie humoru. Prawie wszystko o korzyściach terapii śmiechem znajdziecie w artykule pt. "Śmiech - silny lek dostępny bez recepty"
Dużo było już na temat stresu, więc teraz coś na odstresowanie. Wszyscy wiemy, że zwierzęta i przyroda mają zbawienny wpływ na naszą kondycję psychiczną, dlatego zapraszam do odwiedzenia stron internetowych z ciekawymi Quizami dla dzieci. Oto one:
- Rozpoznasz zwierzęta po oczach?
- Rekordziści w świecie przyrody. Quizy
- Szalone liczby. Quizy dla dzieci
- Życie na wsi - quiz dla dzieci
Do następnego spotkania
Renata Kut – Piątek
pedagog szkolna