Szkoła Podstawowa nr 4 w Dębicy

Połykanie -prosta czynność, a tak ważna - objaśnia logopeda

Każde przyjmowanie i trawienie posiłków zaczyna się od ich połknięcia. Nikt specjalnie nie zwraca uwagi na tą teoretycznie banalną czynność, będącą początkiem podróży substancji odżywczych przez przewód pokarmowy, która jest dla nas tak naturalna, że aż…niezauważalna. Dopiero gdy mechanizm ten przestaje prawidłowo funkcjonować, dostrzegamy jak olbrzymie problemy są z tym związane i jak bardzo obniżają one jakość życia.

Proces ten jest czynnością wielopoziomową. Do prawidłowego połykania niezbędna jest pozycja wertykalno-horyzontalna, prawidłowe oddychanie, a także funkcjonowanie układu nerwowego. Wyróżniamy dwa typy połykania:

Co wspólnego ma prawidłowe połykanie z nauką wymowy? Czy połykanie może wpływać na skuteczność terapii logopedycznej?  Oczywiście, że TAK!

W trakcie diagnozy logopedycznej oceniane są nie tylko tor oddechowy, pozycja spoczynkowa języka i warg, budowa i funkcjonowanie narządów artykulacyjnych, słuch fonemowy, badanie mowy, ale również  tak zwana faza ustna połykania. Jeśli proces zachodzi nieprawidłowo, warto terapię logopedyczną rozpocząć od unormowania czynności prymarnych. Warto w tym miejscu dodać, że sposób połykania jest obiektem zainteresowań nie tylko logopedów, ale także ortodontów, gdyż nieprawidłowe połykanie przyczynia się do powstawania wad zgryzu. Dlatego w wielu przypadkach ortodonta, obserwując nieprawidłowości w obrębie czynności orofacjalnych, odsyła pacjenta na terapię miofunkcjonalną do logopedy przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego

Rodzicu! Nieprawidłowe połykanie należy korygować, chociażby ze względu na zgryz własnej pociechy. W tym przypadku współpraca Rodzic – logopeda (a nawet ortodonta) jest niezwykle istotna. Należy liczyć się z tym, że naukę prawidłowego połykania należy kontynuować poza gabinetem logopedycznym.