Szkoła Podstawowa nr 4 w Dębicy
Jak to jest z trudnościami z koncentracją uwagi?
Witam Drodzy Rodzice,
rozpoczynam cykl artykułów dotyczących ważnej cechy niezbędnej do efektywnej nauki Waszego dziecka, a mianowicie - koncentracji. W dzisiejszych czasach w obecności tak wielu „rozpraszaczy” prawidłowa koncentracja dziecka staje się nie lada problemem. Wobec tego, jest rzeczą ważną, by poświęcić temu zagadnieniu trochę uwagi. Zapraszam
Część 1. Jak to jest z trudnościami z koncentracją uwagi?
Coraz częściej można dostrzec dzieci, które mają problemy z koncentracją, ze skupieniem uwagi. Często występuje u nich niepokój ruchowy i werbalny.
Szkoła, klasa, lekcja … nauczyciel coś wyjaśnia, tłumaczy … Wtem dobiega do jego uszu pytanie rzucone przez jakiegoś ucznia:
– Proszę pani, a o co chodzi?
Zaburzenia koncentracji przejawiają się przede wszystkim na dwa sposoby:
- nieustanne kierowanie uwagi na bodźce niezwiązane z głównym nurtem podjętej aktywności i często towarzysząca temu impulsywność,
- „zamyślanie się” – sytuacja w której uwaga nie jest skierowana na żaden bodziec, przejawia się brakiem uwagi i zanikiem aktywności umysłowej.
Problemy z koncentracją stwarzają liczne trudności zarówno podczas zapamiętywania, uczenia się, jak i podczas przetwarzania informacji. Prawidłowo przebiegające procesy uwagi nie tylko ułatwiają zapamiętywanie materiału, ale mają także ogromny wpływ na rozumienie i przyswajanie nowych treści. Wyciszenie, rozładowanie napięć, spokój i odprężenie, koncentracja, uwaga i pamięć są nieodzowne dla umysłowego i fizycznego zdrowia.
Należy pamiętać, że dziecko 2-3 letnie może skoncentrować uwagę na 5-10 minut, 6-letnie -15-20 minut, zaś dziecko 7-8 letnie – 25-30 minut. W przypadku trudności z koncentracją uwagi ważne jest, żeby dziecko kończyło daną działalność w odpowiednim czasie dla jego wieku. Utrzymywaniu długotrwałego skupienia uwagi sprzyjają:
* Pozytywne nastawienie – wyrażane przez osoby znaczące dla dziecka, np.:
- Jesteś w porządku.
- Dasz radę!
- Masz wiele mocnych stron: jesteś świetny w …
- Chwilowe trudności nie odbierają tobie szans na przyszły sukces.
* Właściwa organizacja pracy:
– powinno się przeplatać zadania z różnych dziedzin aktywności, przedmiotów;
– podczas odrabiania lekcji na biurku powinny być tylko te rzeczy, które potrzebne są w danej chwili;
– ustalenie stałych godzin pracy i ich przestrzeganie;
– po określonym czasie intensywnej pracy - przerwa - spędzona przyjemnie.
* Właściwa ergonomia miejsca pracy dziecka:
– dobrze przewietrzony pokój;
– wygodne ubranie;
– nie może przeszkadzać mu młodsze czy starsze rodzeństwo;
– bezwzględnie wyłączone radio, telewizor, komputer;
– opanowanie hałasów domowych na tyle, na ile to możliwe.
* Zapobieganie utrudnieniom fizjologicznym poprzez:
– prawidłowe odżywianie;
– odpowiednia ilość snu.
Ciąg dalszy nastąpi….
Renata Kut-Piątek - pedagog szkolna