Szkoła Podstawowa nr 4 w Dębicy

Wyjazd do Centrum Nauki Leonardo da Vinci

W dniu 17 października uczniowie klas 7a i 8a wybrali się na wycieczkę autokarową do Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Chęcinach.  

Chęciny to niewielkie miasto położone w województwie świętokrzyskim, w powiecie kieleckim. Znajdujące się tam Centrum Nauki Leonardo da Vinci sąsiaduje z Dworem Starostów Chęcińskich. Fakt ten sprawia, że historia i osiągnięcia nauki stanowią ciekawą propozycję aktywnego i inspirującego poznawania przeszłości i osiągnięć współczesności.


 Uczniowie naszej szkoły rozpoczęli swój pobyt od zwiedzenia Dworu Starostów Chęcińskich, którego historię w ciekawy sposób przybliżył przewodnik - wcielający się w starostę chęcińskiego witającego w tradycyjnym stroju szlacheckim gości w swoim dworze. Opowieści o historii dworu, obyczajach i strojach szlacheckich oraz tradycyjnym wystroju wnętrz zachwyciły wszystkich uczestników wycieczki.


 Nie mniej ciekawym miejscem okazało się być otoczenie Dworu Starostów Chęcińskich. Znajdujące się w pobliżu stawy oraz staranie prowadzony trzeci co do wielkości w naszym kraju barokowy ogród w stylu włoskim są wspaniałym miejscem do relaksu na łonie natury. Jednak najwspanialszym elementem chęcińskiego Podzamcza  jest brama triumfalna wzniesiona na cześć zwycięstw Króla Jana III Sobieskiego.


W końcu przyszedł czas na zwiedzanie Centrum Nauki Leonardo da Vinci, które jest oddziałem Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego.  Uczniowie najpierw wzięli udział w warsztatach zatytułowanych "Oranż, błękit, fenoloftaleina ... tak chemiczna zabawa się zaczyna" oraz "Jak to robią? Co nam dają? ..., czyli o tym jak rośliny wydzielają". 



Na zakończenie pobytu przyszedł czas na zwiedzanie dwóch wystaw o charakterze multimedialno – mechatronicznym. Pierwsza z nich nosiła tytuł  „Człowiek – niezwykła maszyna”. Podejmowała ona zagadnienia związane z budową i funkcjami życiowymi człowieka. Drugą zaś zatytułowano „Człowiek – trybik w machinie przyrody”. Prezentowała ona zagadnienia ekologiczno – przyrodnicze. Ciekawy sposób ekspozycji ważnych problemów oraz wykorzystanie multimediów sprawiły, że uczniowie świetnie bawili się.